BEZPIECZNY SENIOR - ŚWIADOMY SENIOR

Ogólnopolska Kampania Społeczna BEZPIECZNY SENIOR – ŚWIADOMY SENIOR

 

 

Od 1 kwietnia do 31 grudnia 2019 r. Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń UTW prowadzi Kampanię Społeczną pn. BEZPIECZNY SENIOR – ŚWIADOMY SENIOR.

 

Celem tego przedsięwzięcia jest podniesienie poziomu wiedzy i świadomości osób starszych na temat właściwych zachowań w obliczu niebezpieczeństw, na jakie narażony jest senior w życiu codziennym. Szeroko rozumiane bezpieczeństwo osób starszych jest bowiem jednym z kluczowych obszarów wpływających na jakość życia tej coraz liczniejszej grupy społecznej. 

 

W ramach Kampanii przeprowadzone zostną następujące działania:

>> cykl szkoleniowo-doradczy „AKADEMIA LOKALNEGO ANIMATORA BEZPIECZEŃSTWA SENIORÓW”,

>> konferencja FORUM BEZPIECZNEGO SENIORA,

>> dystrybucja broszur edukacyjno-informacyjnych „BEZPIECZNY SENIOR”.

 

Informacje z realizacji Kampanii będą zamieszczane na naszej stronie internetowej i profilu na Facebook'u - @federacjautw.

 

 ZADANIE PUBLICZNE JEST WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

  

Broszura edukacyjno-informacyjna „BEZPIECZNY SENIOR” NR 1 - UMOWY ZAWIERANE POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA - pobierz

 

 

Jak liczyć bieg terminu do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem? Poniżej praktyczne przykłady:

- dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik;  

W dniu 2 kwietnia 2019 r. Pan Jan zakupił na pokazie robota kuchennego, otrzymał go dopiero w dniu 8 kwietnia 2019 r.  - termin na odstąpienie upłynie w dniu 22 kwietnia 2019 r.

 

- dla umowy, która obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części

W dniu 2 kwietnia 2019 r. Pani Zofia zakupiła na pokazie robota kuchennego i zestaw garnków; robot kuchenny został jej wydany w dniu zakupu, natomiast zestaw garnków został dostarczony pocztą w dniu 10 kwietnia 2019 r. - termin na odstąpienie upłynie w dniu 24 kwietnia 2019 r. 

 

- dla umowy, która polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszej z rzeczy

W dniu 16 marca 2019 r. Pani Józefa na spotkaniu z przedsiębiorcą w restauracji zamówiła półroczną prenumeratę poradnika o zdrowiu; pierwsze wydanie otrzymała pocztą w dniu 3 kwietnia 2019 r. - termin na odstąpienie od umowy upłynie 17 kwietnia 2019 r.

 

- dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy

W dniu 2 kwietnia 2019 r. Pani Apolonia w swoim domu zawarła z akwizytorem umowę na wykonanie usługi osuszania mieszkania - termin na odstąpienie od umowy upłynie w dniu 16 kwietnia 2019 r.

 

TERMINY WARSZTATÓW „AKADEMIA LOKALNEGO ANIMATORA BEZPIECZEŃSTWA SENIORÓW”:

I EDYCJA - 25-27 czerwiec 2019 r.

II EDYCJA - 2-4 lipiec 2019 r.

Więcej informacji - (18) 443 57 08 

 

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa przestrzega przed skutkami wysokich temperatur i radzi jak chronić się w upalne dni. Poradnik JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ NA UPAŁ dostępny TUTAJ

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z różnymi instytucjami przypomina, o czym warto pamiętać podczas letnich wyjazdów.

Jesz w barze lub restauracji? Poznaj swoje prawa:
1.    Pełna informacja o potrawie.

Przed zamówieniem posiłku powinieneś wiedzieć, co zamawiasz. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne. Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.
2.    Pełna informacja o cenie.

Jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinieneś dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości. Pamiętaj, danie ma być ważone już po usmażeniu lub upieczeniu, a nie przed obróbką, kiedy jest cięższe. Jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.
3.    Reklamacja.

Gdy masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką, a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania. Pamiętaj jednak, że nie dotyczy to subiektywnych wrażeń, czyli że nie możesz złożyć reklamacji tylko dlatego, że obiad ci nie smakował.
4.    Zgłoszenie do Inspekcji Handlowej.

Jeśli masz zastrzeżenia związane z jakością usług gastronomicznych, zawiadom odpowiedni Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej. Napisz, jakiej restauracji dotyczą, dołącz dokumentację. Przykładowo jeśli w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to cena za 100 g, a zapłaciłeś 35 zł, wyślij zdjęcie cennika i paragonu. IH uwzględnia skargi przy planowaniu kontroli. Jeśli restauracja odrzuciła twoją reklamację, możesz także złożyć wniosek do inspekcji o polubowne rozstrzygnięcie sporu.
Szczegółów kontroli szukaj na stronach Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.


Posiłki w hotelu
Przed zawarciem umowy z organizatorem turystycznym, hotelem lub pośrednikiem, warto upewnić się, co dokładnie znajduje się w ofercie danego obiektu. Zwróć uwagę, w jakich godzinach będą wydawane posiłki, ile restauracji zapewnia hotel, gdzie są usytuowane. Przedsiębiorca powinien wywiązać się ze wszystkich elementów umowy. 
Szczególną uwagę należy poświęcić wyjazdom „all inclusive”, organizatorzy przewidzieli bowiem dla nich nowe kategorie „all inclusive soft” - pomniejszony np. o przekąski lub niektóre rodzaje napoi, czy „all inclusive ultra” z dodatkowymi udogodnieniami.

źródło: Komunikat prasowy UOKIK. Więcej informacji TUTAJ.

   

INFORMACJE DLA PODRÓŻUJĄCYCH

Wybierasz się na zagraniczne wakacje? Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i sprawdź informajce dla podróżujących opracowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych we współpracy z polskimi placówkami dyplomatycznym.

Więcej informacji TUTAJ.

 

 

Kampania – NIE PAKUJ SIĘ W KŁOPOTY 

 

Przed wakacjami ruszyła ogólnopolska kampania społeczna „Nie pakuj się w kłopoty”. Organizatorem akcji jest Urząd Lotnictwa Cywilnego, a jej parterami są: Ministerstwo Infrastruktury, Lotnisko Chopina, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz Polskie Linie Lotnicze LOT.

 

Kampania jest skierowana do osób w każdym wieku podróżujących okazjonalnie np. wakacje i ma na celu:

- zwiększenie bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej poprzez zmniejszenie liczby incydentów oraz ryzyka katastrofy lotniczej,

- uświadomienie pasażerom, że przedmioty codziennego użytku, niewłaściwie przewożone drogą lotniczą mogą być niebezpieczne,

- zwrócenie uwagi pasażerów na konieczność stosowania zasad bezpieczeństwa w podróży lotniczej.

PREZENTACJA

 

Chcesz dowiedzieć się jak przygotować się do podróży lotniczej kliknij TUTAJ.

  

Źródło: www.ulc.gov.pl

 

Na numer alarmowy 112 dzwoń wyłącznie w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:
- wypadki drogowe,
- silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
- omdlenia i utrata świadomości,
- pożary,
- przypadki porażenia prądem,
- kradzieże, włamania,
- rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
- podejrzenie prowadzenia pojazdu pod wpływem środków odurzających,
- rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
- inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

Co jest ważne podczas zgłaszania zdarzenia alarmowego?

Miejsce zdarzenia:
- zorientuj się gdzie jesteś i co stało się na miejscu zdarzenia,
- ustal liczbę osób poszkodowanych oraz ich stan,
- powiadom świadków zdarzenia, że wykonujesz połączenie na 112, aby nie dublowali Twojego zgłoszenia,
- znajdź ciche miejsce do przeprowadzenia spokojnej rozmowy z operatorem numerów alarmowych.

Rozmowa z operatorem numerów alarmowych:
- operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym (nigdy nie podaje swoich danych osobowych) i zapyta, w czym może pomóc,
- bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia, środowiska lub mienia,
- odpowiadaj na pytania operatora numerów alarmowych - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych,
- podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia (województwo, powiat, gminę, miasto, a także nazwę ulicy, na której miało miejsce zdarzenie, numer najbliższego budynku) lub inne dane umożliwiające szybkie zlokalizowanie miejsca zdarzenia,
- udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator numerów alarmowych,
- podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w przypadku takiej konieczności,
- nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia,
- po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji,
- w przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, wykonaj ponowne połączenie na numer alarmowy 112,
- w zgłoszeniach o charakterze medycznym, po uzyskaniu istotnych informacji, operator przełączy Cię do dyspozytora medycznego Państwowego Ratownictwa Medycznego, który dopyta o kwestie medyczne, i który pomoże udzielić niezbędnej pomocy poszkodowanym.

 

źródło: gov.pl/112 

Więcej informacji TUTAJ.

 

 

KAMPANIA "KAŻDY MA PRAWO DO SPOKOJNEJ STAROŚCI"

Lubińscy policjanci rozpoczęli kampanię społeczną dotyczącą przemocy wobec osób starszych. Kampania „Każdy ma prawo do spokojnej starości” ma na celu podnoszenie świadomości lokalnej społeczności na temat zjawiska przemocy w rodzinie, a zwłaszcza wobec seniorów, którzy często nie zgłaszają tego zjawiska, gdyż powstrzymuje ich poczucie wstydu, lęk przed gniewem, strach przed utratą opiekuna czy też po prostu miłość – rozpaczliwa i bezinteresowna.

Więcej info TUTAJ 

Spot promujący kampanię: TUTAJ

 

APLIKACJA MOBILNA MOJA KOMENDA – kontakt z policją i dzielnicowymi na wyciągnięcie ręki  

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło nową wersję aplikacji mobilnej „Moja Komenda”, dzięki której szybko można wyszukać dzielnicowego, który opiekuje się naszym rejonem zamieszkania.

Więcej info TUTAJ

 

REGIONALNY SYSTEM OSTRZEGANIA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji udostępniło dla użytkowników smartfonów nową wersje aplikacji Regionalnego Systemu Ostrzegania (RSO). 

Czym jest RSO?

Regionalny System Ostrzegania  jest darmową usługą, która umożliwia powiadamianie obywateli o zagrożeniach. Informacje przekazywane są przez Aplikację Mobilną RSO, programy naziemnego multipleksu cyfrowego MUX-3 oraz zamieszczane są na stronach internetowych urzędów wojewódzkich.

RSO pełni również rolę edukacyjną. W systemie dostępne są poradniki dotyczące m.in. tego jak udzielić pierwszej pomocy lub jak zachować się podczas burzy, powodzi czy ataku terrorystycznego. Ponadto w systemie  umieszczane są ostrzeżenia drogowe,  meteorologiczne i hydrologiczne (w tym mapka prezentująca stan wód na najistotniejszych wodowskazach polskich rzek). 

Więcej info TUTAJ